MATERIAŁOZNASTWO
Surowce
roślinne do produkcji papieru, kartonu, tektury:
Z
licznej grupy roślinnych surowców włóknistych zawierających celulozę
wszystkie nadają się do produkcji papieru ale tylko niektóre mają zastosowanie
w przemyśle papierniczym. Do nich zaliczamy: włókno lnu,
konopi, bawełny,
słomy zbożowej,
drewna iglastego
(jodła, świerk, sosna), drewna liściastego
(osika, topola, buk). Wszystkie surowce roślinne stosowane w papiernictwie
są zbudowane przede wszystkim z celulozy. Wybielone włókna lnu i bawełny
zawierają około 90% celulozy. Drewno zawiera 50% celulozy. Słoma zbożowa
30% celulozy.
Najważniejszymi
surowcami do produkcji papieru są:
- surowiec
włóknisty
- ścier
drzewny
- celuloza
Surowiec
włóknisty:
Otrzymujemy
ze szmat lnianych, bawełnianych i konopnych. Szmaty bawełniane lniane
i konopne zostają poddane następującym procesom:
- Wstępna
obróbka - polega ona na odkurzeniu i
usunięciu części metalowych, drobnych kamieni, szkła. Proces ten odbywa
się za pomocą trzepaka.
- Gotowanie
- ma na celu oczyszczenie szmat z tłuszczu, substancji klejących,
odbarwianie ich, osłabienie wiązań między włóknami. Gotowanie odbywa
się w urządzeniu zwanym warnikiem.
- Chemiczne
oczyszczanie szmat
- Rozdrabnianie
szmat - dokonuje się w holendrach. Rozróżniamy
następujące odmiany holendrów:
- pralne
- służące do prania i płukania
- spółmasowe
- służące do wstępnego rozdrabniania i dalszego płukania szmat
- holendry
bielarskie - do bielenia półmas szmacianych
- masowe-
służące do ostatecznego przygotowania mas do produkcji papieru
Wyrób ścieru drzewnego
Ścier
drzewny otrzymujemy w procesie mechanicznego rozwłókniania drewna zwanego
inaczej ścieraniem. Do procesu ścierania służy urządzenie zwane ścierakiem.
Rozróżniamy następujące rodzaje ścierów drzewnych: ścier biały, ścier
brązowy, ścier chemiczny
Podział papieru ze względu na skład surowcowy:
- papiery
bezdrzewne(BD)
- papiery
półdrzewny(PD)
- papiery
drzewne(D)
- papiery
mieszane(M)
Podział produktów papierniczych:
Mianem
produktów papierniczych określamy łącznie wytwory i przetwory papiernicze.
Wytwory papiernicze - są to tworzywa włókniste otrzymane w postaci arkuszy
lub wstęgi z odpowiednio przygotowanych, uformowanych, odwodnionych,
wysuszonych włókien roślinnych z ewentualnym dodatkiem wypełniaczy,
środków zaklejających, barwników oraz innych chemicznych środków pomocniczych.
W
zależności od gramatury wytwory papiernicze dzielimy na:
- papier
- wytwór o gramaturze do 250 g/m2
- tektura
- wytwór o gramaturze powyżej 250 g/m2
Gramatura
- masa jednego metra kwadratowego wytworu papierniczego.
W
przemyśle poligraficznym stosujemy następujący podział wytworów papierniczych:
- bibułki
(28 g/m2)
- papier
(29-160 g/m2)
- karton
(160-315 g/m2)
- tektura
(> 315 g/m2)
oprócz
tego stosujemy określenie bibuły ( od 65- 250 g/m2) dotyczy
to wytworów o dużej chłonności.
Przetwory
papiernicze - produkty otrzymane w wyniku
poddania wytworów papierniczych procesowi obróbki chemicznej (powlekanie,
nasycanie) lub mechanicznej (wykrawanie, wytłaczanie, sklejanie itp.)
albo obu tym procesom łącznie. Podział jest identyczny jak wytworów.
Klasyfikacja użytkowa produktów papierniczych:
- Papier
gazetowy jest przeznaczony do drukowania
techniką typograficzną. Produkuje się go w odmianie drzewnej o gramaturze
około 50g/m2 jest nie klejony, o matowej powierzchni zawiera
ok. 4-6% wypełniacza, ma barwę białą, może mieć lekkie zabarwienie
o jasnym odcieniu.(należy do najtańszych wytworów papierniczych).
Papier offsetowy do drukowania gazet jest produkowany w odmianie drzewnej
o gramaturze ok50g/m2.Jest słabo zaklejony, o matowej powierzchni,
ma barwę białą. Produkuje się go w zwojach.(cena zbliżona do p. gazetowego)
- Papier
drukowy zwykły, zwany również typograficznym,
jest przeznaczony do drukowania techniką typograficzną książek, broszur,
broszur druków akcydensowych itp. Produkuje się go w odmianie BD,
PD i D o gramaturze od 50 do 140 g/m2. Ma średnio stopień
zaklejania i zawartość wypełniacza od12 do16%, barwę białą lub też
lekkie jasne zabarwienie. Powierzchnię może mieć matową lub satynową.
Produkuje się go w zwojach lub w arkuszach.
- Papier
biblijny jest przeznaczony do drukowania
typograficznego słowników, encyklopedii, kalendarzyków i innych wydawnictw
wielostronicowych o wymaganej jak najmniejszej grubości przy nieraz
dużej zawartości wydawniczej. Wytwarzany w odmianie BD i PD o gramaturze
od 25 do 40 g/m2.Jest cienki nieprzeźroczysty o matowej
powierzchni. Produkuje się go w postaci arkuszy o barwie białej lub
kremowej.
- Papier
banknotowy, wartościowy i znaczkowy są
to trzy specjalne rodzaje papierów drukowych. Papier banknotowy jest
przeznaczony do drukowania banknotów, p. wartościowy do obligacji,
biletów loteryjnych, czeków, weksli itp., znaczkowy do znaczków pocztowych
i znaczków skarbowych. Produkowane w wersji BD. Do produkcji stosuje
się najlepsze jakościowo surowce.
- Papier
transferowy służy do druku sublimacyjnego.
Obraz drukowany na nim farbami sublimacyjnymi jest przenoszony na
tkaniny pod wpływem podwyższonej temperatury i nacisku. Najczęściej
papier transferowy zadrukowuje się wklęsłodrukiem rastrowym. Papier
ten produkuje się w zwojach, w odmianie BD i PD o gramaturze od70
g/m2. Powierzchnię ma satynową, zaś barwę białą. Jest zaklejany.
- Papier
offsetowy jest przeznaczony do drukowania
techniką offsetową. Produkuje się go w odmianie BD i PD o gramaturze
od 55 do 250 g/m2. Jest poklejony i wypełniany. Barwę ma
białą, kremową lub żółtą, powierzchnię ma satynową, matową lub jednostronnie
gładką. Produkuje się go w arkuszach i zwojach.
- Papier
mapowy jest przeznaczony do drukowania
offsetowego jedno lub wielobarwnych map. Produkuje się go w odmianie
BD o gramaturze od 80 do 225 g/m2, jako normalny lub wodo
utrwalony. Powierzchnię ma matową lub satynową. Zawiera ok. 5% wypełniaczy
i jest mocno klejony. Charakteryzuje się minimalnym odkształceniem
po namoczeniu, jest także nierozciągliwy. Ma dużą wytrzymałość mechaniczną
na zaginanie i rozerwanie. Produkuje się go w arkuszach o barwie białej
lub kremowej. Należy do najdroższych wytworów papierniczych.
- Papier
wklęsłodrukowy jest przeznaczony do drukowania
wklęsłego czasopism i innych wydawnictw jedno i wielobarwnych. Produkuje
się go w odmianie BD, PD i D o gramaturze od 60 g/m2. Zawiera
17-25% wypełniaczy, jest słabo klejony. Powierzchnię ma satynową,
barwę białą. Produkuje się go w arkuszach i zwojach. Charakteryzuje
się znaczną chłonnością. Niedopuszczalna jest w papierze wklęsłodrukowym
obecność twardych zanieczyszczeń, takich jak np., piasek, węgiel itp.
Zanieczyszczenia te mogą spowodować uszkodzenia formy drukowej.
- Papier
okładkowy zwykły jest przeznaczony do
wytwarzania okładek. Produkuje się go w odmianie BD i PD o gramaturze
od 100 g/m2. Jest zaklejany. Powierzchnia może być matowa
lub satynowa, a nawet jednostronnie gładka. Barwa papieru jest dowolna.
Produkuje się go w arkuszach i zwojach.
- Papier
kserograficzny jest przeznaczony do wykonywania
odbitek na ksergarafach. Produkuje się go w odmianie BD i PD o gramaturze
od 80 do 90 g/m2. Jest to wytwór nie klejony, o powierzchni
matowej i barwie białej lub innej jasnej .Wytwarza się go w arkuszach
o formacie A3 i A4 oraz w postaci zwojów o szerokości 210, 257 i 420.
- Papier
i tektura są to wytwory uszlachetnione
mieszanką pigmentową. Posiadają one gramaturę od 95 do 340 g/m2.
Podłoże papieru produkuje się w odmianie BD i PD. Gramatura powłoki
wynosi ok. 25 g/m2 na jedną stronę. Wytwór kredowany może
być powlekany jedno lub dwustronnie. Produkuje się go w postaci zwojów
i arkuszy. Jest przeznaczony do drukowania techniką typograficzną,
offsetową i wklęsłodrukową: prospektów reklamowych, wydawnictw bogato
ilustrowanych, kart do gry, opakowań itp. Papier i tektura kredowane
charakteryzują się dużą białością i bardzo równą i gładką powierzchnią.
Powierzchnia ta może być matowa lub z połyskiem.
- Papiery
jednostronnie powlekane są papierami
chromowanymi lub chromopapierami. Wśród tej grupy papierów są papiery
o niskiej gramaturze 70-90 g/m2 przeznaczone do drukowania etykiet.
- Tektura
powlekana na karty do gry jest to wytwór
papierniczy stosowany w charakterze podłoża najczęściej dwu lub trójwarstwowy,
powstały przez sklejanie papierów, tak w sumie aby otrzymać podłoże
gramaturze od 280 do 310 g/m2. Na takie podłoże nakłada
się dwustronną białą powłokę o gramaturze od 12 do 15 g/m2
na każdą stronę. Otrzymuje się w ten sposób produkt o gramaturze od
304 do 340 g/m2. Tektura powlekana na karty do gry jest
przeznaczona zgodnie z nazwą do produkcji kart do gry. Zadrukowuje
się ją techniką offsetową. Jej powierzchnia jest satynowa, może być
matowa lub z połyskiem. Tekturę produkuje się w postaci arkusz. Charakteryzuje
się ona znaczną sprężystością i twardością. Bywa sporadycznie stosowana
również do innych celów, np. do produkcji okładek i luksusowych opakowań
drukowanych.
- Papier
do pisania zwykły jest stosowany do drukowania
akcydensów,formularzy, zeszytów (linie i kratki) itp. Produkuje się
go w postaci arkuszy w odmianie DB, PD i D o gramaturze od 50 do 315
g/m2. Jego powierzchnia jest matowa lub satynowana. Jest
mocno klejony. Produkuje się go w barwach jasnych (może być biały
lub barwiony na dowolny kolor jasny).
- Papier
pakowy siarczanowy jest przeznaczony
do wytwarzania mocnych i trwałych opakowań. Jest bardzo często zadrukowywany.
Wytwarza się go w odmianie BD o gramaturze od 30 g/m2 w
postaci arkuszy o powierzchni matowej, prążkowanej najczęściej jednak
jednostronnie gładkiej. Ma barwę naturalną brązową lub białą, albo
jest barwiony na dowolne barwy jasne.
- Papier
pakowy siarczynowy jest przeznaczony
do wytwarzania opakowań. Produkuje się go w odmianie BD i PD o gramaturze
od 30 g/m2 w arkuszach o powierzchni jednostronnie gładkiej
i dowolnej barwie.
- Papier
pakowy celulozowo-makulaturowy jest przeznaczony
do produkcji opakowań. Wytwarza się go w odmianie mieszanej w arkuszach
o barwie szarej i powierzchni najczęściej jednostronnie gładkiej,
o gramaturze od 30 g/m2.
- Papier
pakowy makulaturowy jest przeznaczony
do pakowania i owijania przedmiotów nie wymagających mocnych opakowań.
Produkuje się go w odmianie mieszanej w postaci arkuszy o barwie szarej,
powierzchni matowej lub jednostronnie gładkiej, o gramaturze od 60
do 140 g/m2.
- Papier
obwolutowy jest przeznaczony do owijania
paczek, bel, bobin i zwojów wytworów papierniczych, przetworów papierniczych
oraz do tulei papierowych dla przemysłu papierniczego. Wytwarza się
go w odmianie DB, PD i D. Papier obwolutowy produkuje się o gramaturze
od 40 do 250 g/m2, o barwie białej lub dowolnej. Powierzchnia
papieru obwolutowego jest jednostronnie gładka lub matowa.
- Papier
czerpany jest to rodzaj wysoko gatunkowego
luksusowego papieru wykonywanego całkowicie ręcznie przez czerpanie
ramką formatową. Wytwarza się go w odmianie BD. Używa się do drukowania
aktów państwowych, dokumentów urzędowych, wydawnictw artystycznych,
papeterii itp., a poza tym do pisania oraz malowania farbami wodnymi.
Jest on zwykle zaklejany powierzchniowo i zaopatrzony w znak wodny.
Papier czerpany produkuje się w szerokim zakresie gramatury, o barwie
naturalnej (jasnoszarej), chamois (jasnokremowej), brązowej lub innej.
- Preszpan
introligatorski jest to rodzaj wielowarstwowej
twardej tektury sformowanej z bardzo cienkich warstewek (o gram. 25
- 40 g/m2), wytwarzany w postaci zwojów lub arkuszy o grubości
0,35 -1,5 mm i gramaturze od 180 do 3150 g/m2. Produkuje
się go w odmianie PD i D. Stosuje się go na bardzo sztywne okładki
do teczek aktowych, notesów, bloków itp. Jest sztywny, sprężysty niełamliwy
o równej i zwartej powierzchni. Jest wytworem klejonym, bardzo mocno
sprasowanym, o powierzchni matowej lub specjalnie polerowanej.
- Tektura
makulaturowa jest przeznaczona do produkcji
opakowań i do celów introligatorskich. Produkuje się w postaci arkuszy,
ma barwę szarą. Powierzchnia może być matowa lub jednostronnie gładka.
Gramatura wynosi od 250 g/m2 wzwyż. Tekturę produkuje się
w odmianie mieszanej .
- Tektura
jednostronnie kryta, tzw. duplex jest
przeznaczona do produkcji opakowań i prac introligatorskich. Jest
to wytwór wielowarstwowy. Warstwę wierzchnią wykonuje się w odmianie
BD, a spodnią w odmianie mieszanej. Powierzchnia może być matowa,
jednostronnie gładka lub powlekana. Tektura może być barwiona na dowolną
barwę.
- Tektura
dwustronnie kryta, tzw. triplex jest
przeznaczona do produkcji opakowań i prac introligatorskich. Warstwę
wierzchnią i spodnią wykonuje się w odmianie BD, środkową zaś w odmianie
mieszanej. Powierzchnia tektury dwustronnie krytej może być matowa,
jednostronnie gładka, może być barwiona na dowolną barwę lub powlekana.
Przedstawione
powyżej papiery można nazwać papierami starej generacji. Obecnie produkuje
się papiery, tzw. nowej generacji, większość z nich jest produkowana zaledwie
od kilku lat, niektóre są produkowane od dawna, ale dopiero niedawno zostały
unowocześnione. Do takich nowoczesnych papierów, można zaliczyć papier
LWC, MWC, HWC, typu Chromolux, SC, tzw. "objętościowe",
samoprzylepne i samo kopiujące, papiery ozdobne i papiery barwione.Papier
LWC (Light Weight Coated) jest to cienki papier drukowy o gramaturze od
45 do 80 g/m2, powlekany dwustronnie. Nazwa jest skrótem angielskiego
określenia powlekany powłoką o małej gramaturze. Powłoki te mają gramaturę
od 5 do 12 g/m2 na jedną stronę. Papier LWC stosuje się do
drukowania czasopism ilustrowanych, prospektów reklamowych itp. Nadaje
się doskonale do drukowania tekstów i ilustracji zarówno jednobarwnych
jak i wielobarwnych.
Można
go zadrukować trzema podstawowymi technikami drukarskimi, tj. typografią,
offsetem, wklęsłodrukiem. Jest taniej, gdyż do jego wytwarzania stosuje
się podłoże papierowe odmiany drzewnej. Papier ten produkuje się głównie
w postaci zwojów. Powierzchnia jest satynowana, biała. Wadą papieru
LWC jest mała sztywność Do drukowania. papierów LWC stosowane są specjalne
farby drukowe: neat-set dla offsetu i specjalne farby przeznaczone do
drukowania wklęsłodrukowego papierów LWC. Współcześnie produkowane są
również specjalne papiery LWC dla offsetu i osobno LWC dla wklęsłodruku.
Odmianą papieru LWC są papiery ULWC (Ultra LWC). Produkowane są one
osobno z przeznaczeniem do drukowania offsetowego i wklęsłego. Ich gramatura
jest niska i wynosi zwykle od 35 do 48 g/m2.
- Papier
MWC (Medium Weight Coated) jest to papier
drukowy dwustronnie powlekany o średniej gramaturze tak powłoki, jaki
papieru, stosowany do drukowania offsetowego. Symbol MWC służy obecnie
do określenia dwukrotnie powlekanego papieru przeznaczonego głównie
do drukowania offsetowego wielobarwnych ilustracji o liniaturze rastra
do 60 lini/cm. Produkuje się także odmianę przeznaczoną do drukowania
wklęsłodrukiem. Oczywiście papier przeznaczony do drukowania offsetowego
można zadrukować typograficznie. Papier MWC ma zwykle gramaturę od
80 do170 g/m2.Charakteryzuje się wysoką białością i gładkością
powłoki. Najczęściej jest produkowany jako papier z wysokim połyskiem.
W przypadku papierów o powłoce matowej należy do drukowania stosować
specjalne farby.
- Papier
HWC (Heawy Weight Coated) jest to papier
dwustronnie powlekany o dużej (ciężkiej) gramaturze tak powłoki, jak
i papieru, przeznaczony głównie do drukowania offsetowego. Symbol
HWC służy obecnie do określenia trzykrotnie powlekanego papieru przeznaczonego
do wielobarwnego drukowania offsetowego ilustracji o liniaturze rastra
od 80 linii/cm wzwyż. Papier ten produkowany w wersji bezdrzewnej
o gramaturze 100-300 g/m2 , charakteryzuje się bardzo wysoką
białością i gładkością powłoki. Najczęściej produkowany jest jako
papier z wysokim połyskiem. W przypadku papieru o powłoce matowej
należy stosować specjalne farby drukowe.
- Papier
i tektura typu Chromolux są to wytwory
papiernicze powlekane metodą specjalną, tzw. metodą odlewu, polegającą
na żelatynowaniu mieszanki pigmentowo-klejowej w zetknięciu z polerowaną
gorącą powierzchnią cylindra chromowanego, przy czym powłoka uzyskuje
bardzo wysoki połysk. Nazwa pochodzi od nazwy handlowej papieru produkowanego
przez niemiecką firmę Zanders. Papier i tektura tego typu są nazywane
również papierem i tekturą o połysku lustrzanym. Papiery te produkuje
kilka wyspecjalizowanych papierni. Mogą one być wytwarzane w wielu
barwach - od białej do złotej. Mogą być również powlekane jedno lub
dwustronnie. Mają gramaturę większą od 60 g/m2. Nałożona
powłoka pomimo wysokiego połysku i bardzo dużej równomierności ma
niewielką gładkość. Papier i tekturę typu Chromolux zadrukowuje się
głównie techniką offsetową lub typograficzną. Papiery są przeznaczone
do drukowania wysoko jakościowych opakowań, prospektów reklamowych,
etykiet, wydawnictw artystycznych itp. Są większości rodzajów podłożami
niechłonnymi lub o ograniczonej chłonności i dlatego wymagają przy
drukowaniu specjalnych farb. Nowością w zakresie papierów typu Chromolux
są papiery z powłoką metalową gładkie i polerowane.
- Papiery
SC są to drzewne papiery, zaklejone w
masie, mocno wypełnione podatne operacji superkalandrowania. Skrót
SC powstał z pierwszych liter angielskiego określenia czynności superkalandrowania
(super calandered). Papiery te, przeznaczone do zwojowego drukowania
czasopism lub katalogów techniką offsetowa lub wklęsłą są substytutem(zamiennikiem)
papierów LWC. Są znacznie (ok. 20%) tańsze od nich, ich jakość jest
nieco niższa. W związku z tym można na nich drukować ilustracje wielobarwne
z niższą liniaturą rastra niż na papierze LWC - zalecana liniatura
rastra 48-56 linii/cm (w przypadku papierów LWC - zalecana liniatura
rastra wynosi minimum 60 linii/cm). Produkowane są 2 rodzaje papierów
SC: offsetowy i wklęsłodrukowy różnią się one białością i gładkością.
Papiery SC produkowane są w gramaturach 40-80 g/cm2. Mają
one wyższą sztywność niż papier LWC.
- Papier
objętościowy (zwany również papierem
piórkowym lub grubym papierem drukowym). Jest to bezdrzewny lub drzewny
papier o dużej pulchności (tj. o dużej grubości przy stosunkowo niewielkiej
gramaturze. Papier ten znajduje zastosowanie przy drukowaniu książek,
szczególnie tam gdzie przy małej liczbie stronnic chcemy, aby książka
prezentowała się pokaźnie. Jest to najczęściej papier zaklejony powierzchniowo
i przeznaczony do zadrukowania techniką offsetową. Charakteryzuje
go wskaźnik pulchności zwany również velumenem lub bukly; jest to
stosunek grubości wyrażonej um do gramatury w g/m2. Do
drukowania książek najczęściej stosuje się papier o wskaźniku pulchności
1,5; 1,75; 2,0 i 2,2 (normalnie stosowany papier drukowy ma wskaźnik
pulchności 1,1-1,2). Produkowane są również papier objętościowe gazetowe
kserograficzne, przeznaczone do drukowania czasopism.
- Papier
samoprzylepny przeznaczony do produkcji
etykiet samoprzylepnych. Jest to papier odmiany bezdrzewnej powleczony
klejem samoprzylepnym i zabezpieczony przekładką antyadhezyjną, którą
stanowi głównie papier silikonowy. Papiery samoprzylepne produkowane
są w arkuszach i zwojach. Najczęściej stosuje się gramatury od 60
- 85 g/m2. Papier może mieć powierzchnię matową, błyszczącą,
powlekaną lub niepowlekaną oraz pokrytą folią aluminiową barwioną
na kolor złoty lub niebarwioną srebrzystą itp. Produkowane są papiery
samoprzylepne o powierzchni barwnej. W zależności od przeznaczenia
i stosowania, papiery te zaopatrzone są w kleje o różnych właściwościach.
Papiery samoprzylepne najczęściej zadrukowuje się techniką offsetową
lub sitodrukową. W przypadku drukowania papierów powlekanych z powłoką
matową lub z pokryciem folii aluminiowej należy stosować specjalne
farby drukowe. Papier samoprzylepny jest produkowany też w kształtach
etykiet (tj. wykrojony) w arkuszach, z warstwą CF umożliwiając samo
kopiowanie, jako papier bezpyłowy do drukarek laserowych itp.
- Papier
samokopiujący jest papierem z warstwami
funkcjonalnymi umożliwiającymi proces chemicznego kopiowania. Papier
podłożony jest papierem zaklejonym w masie o wysokiej białości (lub
barwiony) i wysokiej wytrzymałości mechanicznej, najczęściej o gramaturze
40-60 g/m2. Gramatury powłok zamykają się zwykle w przedziale5-8
g/m2. Papier samokopiujący występuje najczęściej w zestawach
wieloarkuszowych (od 3 od 8 a nawet więcej arkuszy). Współpracujący
ze sobą zestaw papierów samokopiujących składa się najczęściej z papierów
pokrytych warstwą, w której znajduje się barwnik w postaci mikrokapsułek
reagujących chemicznie pod naciskiem. Umożliwia to przeniesienie znaków
na następną stronę. Zestaw musi się składać się z papierów mających
następujące warstwy: CB - oryginał, spód powlekany warstwą mikrokapsułek
umożliwiających przeniesienie barwnika na następną stronę; CFB - kopia,
wierzch powlekany substancją przyjmującą barwnik , spód powlekany
warstwą mikrokapsułek - wielokrotność kopii uzyskuje się przy stosowaniu
określonej liczby arkuszy papieru z powłoką CFB; CF - ostatnia strona,
wierzch powlekany substancją przyjmującą barwnik, spód bez powłoki
mikrokapsułek. Jest to tzw. zestaw wieloarkuszowy.
Papiery
ozdobne są to papiery, a w zasadzie głównie kartony, o powierzchni fakturowanej.
Są one przeznaczone do drukowania typograficznego i offsetowego biletów
wizytowych, zaproszeń itp. Papiery ozdobne mogą mieć powierzchnię imitującą
fakturę płótna, skorupki jajka bądź inną liniową. Papiery te w procesie
wykańczania poddawane są procesowi moletowania (wytłaczania) powierzchni.
Papiery barwione są to papiery, którym nadano barwę w trakcie ich produkcji
lub wykańczania. Stosuje się rzadziej niż papiery białe, przeważnie do
wykonywania akcydensów manipulacyjnych lub informacyjnych (np. druków
reklamowych). Przeznaczone są do zadrukowania techniką offsetową. Produkowane
są również barwne papiery kserograficzne.
SZEREG
A |
SZEREG
B |
SZEREG
C |
SYMBOL
FORMATU
|
WYMIARY
ARK.
W
MM
|
SYMBOL
FORMATU
|
WYMIARY
ARK.
W
MM
|
SYMBOL
FORMATU
|
WYMIARY
ARK.
W
MM
|
4A0
|
1682
x 2378 |
-
|
|
-
|
|
2A0
|
1189
x 1682 |
-
|
|
-
|
|
A0
|
841
x 1189 |
B0
|
1000
x 1414 |
C0
|
917
x 1297 |
A1
|
594
x 841 |
B1
|
707
x 1000 |
C1
|
648
x 917 |
A2
|
420
x 594 |
B2
|
500
x 707 |
C2
|
458
x 648 |
A3
|
297
x 420 |
B3
|
353
x 500 |
C3
|
324
x 458 |
A4
|
210
x 297 |
B4
|
250
x 353 |
C4
|
229
x 324 |
A5
|
148
x 210 |
B5
|
176
x 250 |
C5
|
162
x 229 |
A6
|
105
x 148 |
B6
|
125
x 176 |
C6
|
114
x 162 |
A7
|
74
x 105 |
B7
|
88
x 125 |
C7
|
81
x 114 |
A8
|
52
x 74 |
B8
|
62
x 88 |
C8
|
57
x 81 |
A9
|
37
x 52 |
B9
|
44
x 62 |
C9
|
40
x 57 |
A10
|
26
x 37 |
B10
|
31
x 44 |
C10
|
28
x 40 |
FORMATY
4A0 I 2AO STOSUJE SIĘ RZADKO |
Dodatki
masowe i pomocnicze środki chemiczne:
Obok
produktów włókienniczych stosuje się do wytwarzania papieru dodatki
masowe:
Siarczan
glinowy - jest najczęściej stosowanym dodatkiem.
Ma za zadanie wpływać na przebieg zachodzących procesów technologicznych
oraz jest środkiem koagulującym kleje papiernicze
Kleje
papiernicze - zaklejanie papieru ma na
celu ograniczenie nasiąkliwości i zwiększenie odporności papieru na
przenikanie cieczy. Wprowadzenie klejów do mas papierniczych powoduje
wzrost przeźroczystości papieru i zwiększa gładkość jego powierzchni.
Obecnie stosujemy dwie metody zaklejania papieru:
- zaklejanie
powierzchniowe - polegające na nałożeniu
warstwy kleju na powierzchnię uformowanej wstęgi papieru
- zaklejanie
w masie - polega na wymieszaniu masy
papierniczej z odpowiednio przygotowanym klejem. Rozróżniamy wytwory
papiernicze: całkowicie zaklejone są to papiery do pisania rysunkowego,
offsetowe, reszpang. częściowo zaklejone- papier wklęsłodrukowy, różnego
rodzaju kartony, papiery pakowe nie zaklejone - bibułki, papier toaletowy,
papiery gazetowe Rodzaje klei stosowanych do wyrobu papieru: roślinne(klej
żywiczny, skrobia, zwierzęce(klej kostny, skórny) mineralne(szkło
wodne, wosk, parafina) syntetyczne(żywice, syntetyczne, silikony).
Wypełniacze
- są to białe pigmenty wprowadzane do wytworów papierniczych. Do najczęściej
stosowanych wypełniaczy zaliczamy: talk, gips, dwutlenek tytanu i inne
silenie rozdrobnione związki mineralne charakteryzujące się białą barwą.
Wypełniacz mają za zadanie nadanie papieru dobrej białości nieprzezroczystości,
miękkości oraz stabilności wymiarowej. Pod względem zawartości wypełniaczy
papiery można podzielić na: papiery niewypełnione, papiery mało wypełnione
o małej zawartości popiołu ( do 5%), papiery średnio wypełnione o średniej
zawartości popiołu( od 5% do 15%), papiery mocno wypełnione ( ponad 15%
nie więcej niż 30% )
Barwniki
i pigmenty - służą do barwienia papieru.
Barwienie papieru może się odbywać w masie lub powierzchniowo.
- barwienie
w masie polega na wprowadzeniu do masy papierniczej wodnego roztworu
barwnika lub zawiesiny drobnego pigmentu.
- barwienie
powierzchniowe polega na nanoszeniu na powierzchnię papieru warstwy
rozpuszczonego barwnika. Wykonujemy to przez zanurzenie lub przez
nakładanie za pomocą specjalnych wzorzystych walców.
Barwnikami
są też rozjaśniacze optyczne. Mają one na celu usunięci żółtawego odcienia
papieru.
Pomocnicze
środki chemiczne mają za zadanie usprawniać
wytwarzanie papieru lub wpłynąć na właściwości wytworów papierniczych.
Do tych środków zaliczamy środki przeciwpienne, powierzchniowo czynne,
wiążące, wodo utrwalające.
Wytwarzanie papieru:
Do
wytwarzania wytworów papierniczych służą maszyny papiernicze. Rozróżniamy
maszyny papiernicze z sitem płaskim lub sitem cylindrycznym. Maszyny
papiernicze z sitem cylindrycznym stosujemy wyłącznie do produkcji papierów
wartościowych - banknotów. Sito - jest to metalowa tkanina okrężna poruszająca
się w sposób ciągły między dwoma walcami. Podczas wytwarzania wytworów
papierniczych zachodzą następujące procesy: Formowanie wstęgi papierniczej
Prasowanie Suszenie Chłodzenie Gładzenie Nawijanie zwojów
Egu
ter - służy do otrzymywania znaku wodnego
na papierze.
Uszlachetnianie papieru:
Papier
uszlachetniamy w celu poprawienia jego
właściwości użytkowych. Do najważniejszych procesów uszlachetniania
należy zaklejanie i powlekanie. Zaklejanie powierzchniowe polega na
nakładaniu odpowiedniej mieszanki na powierzchnię wstęgi papierniczej.
Powlekanie
papieru - polega na naniesieniu na powierzchnię
wstęgi papierniczej pigmentowo klejowej. Jako pigmentu używamy przeważnie
i biel satynową a jako kleju skrobię, żelatynę i polialkohol winylu.
Papiery powlekać możemy jednostronnie i dwustronnie. Do powlekania stosujemy
następujące procesy technologiczne: za pomocą zespołu wałkowego, za
pomocą zespołu wielowałkowego, za pomocą zespołu szczotkowego lub ze
szczotką powietrzną.
Wykończenie
papieru:
Stanowi
ostatni etap wytwarzania wytworów papierniczych. Do operacji wykończeniowych
zaliczamy:
- Gładzenie
- wykonuje się w celu zmniejszenia szorstkości papieru.
- Kalandrowanie
- ma na celu nadanie wstędze papieru lub arkuszom tektury większej
gładkości zawartości i połysku oraz wyrównanie grubości wstęgi lub
arkusza na całej szerokości.
- Wzdłużne
krojenie wstęgi - jest to proces podziału zwoju papieru otrzymanego
bezpośrednio z maszyny papierniczej na zwoje o mniejszej szerokości
wstęgi. W zależności od wymiaru wstęgi rozróżniamy: zwoje, zwoiki
i bobiny.
- Krojenie
wstęgi na arkusze
- Sortowanie
- Pakowanie
Ze względu na wygląd struktury powierzchni papieru
rozróżnimy papiery matowe jednostronnie gładkie, satynowe gładzone specjalnie
(tłoczone, karbowane, prążkowane).
Farby graficzne:
Farba
graficzna to układ dyspersyjny pigmentów
laków wypełniaczy w spoiwie lub roztwór barwników w spoiwie. Farba graficzna
służy nam do wykonywania na podłożu zadrukowanym barwnej plamy o określonych
kształtach. W Polsce przyjęto następujący podział farb: Podział ze względu
na technikę zadrukowywania: farby typograficzne, farby offsetowe, farby
wklęsłodrukowe, farby fleksograficzną, farby sitodrukowe(sitowe), farby
inne Podział ze względu na formę zadrukowanego podłoża: farby arkuszowe,
farby zwojowe. Podział farb ze względu na typ maszyn: farby dla maszyn
arkuszowych, farby dla maszyn rotacyjnych (zwojowych) Podział ze względu
na zadrukowane podłoże: farby dla wytworów papierniczych, farby dla
tworzyw sztucznych, farby dla blach i folii metalicznych, farby dla
szkła i inne (drewna).
Podział
ze względu na postać farby:
- farby
ciekłe
- farby
półciekłe
- farby
maziste
Podstawowymi
składnikami farby są pigmenty
i środki wiążące
zwane inaczej spoiwami.
Pigmenty
są to substancje barwne, które nadają barwę odbitce. Pigmenty mają budowę
krystaliczną i są cenniejsze im drobniejsze mają ziarno. Do produkcji
farb w miejsce pigmentów lub obok nich stosujemy barwidła zwane lakami.
Spoiwa
czyli środki wiążące mają za zadanie utrwalić
pigmenty lub laki na podłożu. Oprócz barwideł i spoiw farby graficzne
mogą zawierać substancje pomocnicze. Do substancji pomocniczych zaliczamy:
sykatywy - przyspieszają schnięcie farb, obciążaliniki - poprawiają
kolor farby, polepszają właściwości drukowe i obniżają koszty produkcji
podbarwiacze - mają za zadanie usuwać niekorzystny odcień farby.
Barwidła i ich podział:
- Pigmenty
organiczne (azowe nitrowe nitrozowe ftalocyjaninowe)
- Pigmenty
nieorganiczne (ziemne, syntetyczne)
- Barwniki
(zasadowe, kwasowe, zaprawowo - kwasowe, zaprawowe, tłuszczowe)
- Laki
(nietrwałe, trwał, sole wapnia, sole baru)
Barwidła
czyli substancje barwne
nadające barwę otoczeniu różnią się między sobą zdolnością rozpuszczania
się w różnych rozpuszczalnikach. Barwidła rozpuszczalne w wodzie i innych
rozpuszczalnikach nazywamy barwnikami. Barwidła nie rozpuszczalne w wodzie
i innych rozpuszczalnikach nazywamy pigmentami. Barwidła nie rozpuszczalne
w wodzie ale rozpuszczalne w rozpuszczalnikach otrzymane na drodze syntezy
chemicznej z barwników nazywamy lakami. W zależności od cieczy w jakiej
się rozpuszczają barwniki dzielimy na: wodne, spirytusowe i tłuszczowe.
Barwniki
w zależności od budowy chemicznej i sposobu otrzymania dzielimy na:
- zasadowe
- kwasowe
- zasadowo
- kwasowe
- zaprawowe
- tłuszczowe
Pigmenty:
Pigmenty
nieorganiczne ciemne nazywamy inaczej kopalnymi
i są to najczęściej tlenki lub sole żelaza, ołowiu, cynku i chromu.
Zaliczamy do nich:
- umbra
- barwa ciemno brązowa lub brunatno-szara
- ochry
- barwa żółta lub czerwona (domieszka tlenku żelaza)
- ziemia
siennajska - barwa żółta
- ultramaryna
naturalna - barwa błękitna
Pigmenty
nieorganiczne (syntetyczne) otrzymujemy je na drodze syntezy chemicznej
przez strącanie osadów. Dzielimy je na:
- czarne
pigmenty nieorganiczne (czerń kostna,
czarny tlenek żelaza, sadza - gazowa, lampowa, płomieniowa, acetylenowa)
- białe
pigmenty nieorganiczne (biel cynkowa,
biel tytanowa, bile ołowiowa)
- kolorowe
pigmenty nieorganiczne (błękit żelazowy,
błękit ultramarynowy, żółcień chromowy, oranż chromowy, żółcień cynkowy,
zielenie mineralne, pigmenty metaliczny (złote, srebrne)
Pigmenty organiczne naturalne
występują w organizmach żywych roślin i zwierząt.
Pigmenty organiczne sztuczne
otrzymujemy na drodze syntezy chemicznej.
Laki:
Laki
otrzymujemy z barwników rozpuszczalnych w wodzie przez ich przemianę
w produkty nierozpuszczalne.
Zaliczamy do nich laki barwników zasadowych, kwasowych,
zasadowo - kwasowych.
Środki wiążące:
W
zależności od składu surowcowego środki wiążące można podzielić na:
- Olejowe
- inaczej nazywamy również pokostami naturalnymi. Do środków wiążących
olejowych zaliczamy oleje roślinne. Oleje roślinne dzielimy na trzy
zasadnicze grupy:
- oleje
schnące (olej lniany, drzewny)
- oleje
półschnące (olej sojowy, makowy)
- nie
schnące (olej rycynowy, oliwkowy)
- Olejowo
- żywiczne - nazywamy również pokostami sztucznymi i otrzymujemy je
z żywic syntetycznych lub naturalnych. W produkcji farb graficznych
zastosowanie mają następujące pokosty:
- kalafoniowy
asfaltowy
- pokost
z żywic fenolowo - aldehydowych
- pokost
z żywic alkidowych
- pokost
z żywic maleinowych
- kumarynowy
- Benzenowo
- żywiczne
- Spirytusowe
- Wodne
- Chlorokouczukowe
Celulozowe.
Zdolność
schnięcia - rozumiemy to jako zjawisko pokrywania
się cienkiej warstwy oleju w krótkim czasie elastyczną, rozciągliwą i
trwałą błoną.
Substancje pomocnicze:
Obciążalniki:
- biel
barowa:
- naturalna
o zawartości minimum 95% siarczanu barowego;
- sztuczna
o zawartości minimum 98% siarczanu barowego);
- biel
przeźroczysta;
- biel
do dopraw
- kreda
strącona.
Sykatywy
- zwane również suszkami dodaje się je do pokostów naturalnych w celu
przyspieszenia schnięcia. Sykatywy otrzymujemy dwoma metodami:
- stapianie
(które polega na ogrzaniu tlenków lub wodorotlenków ołowiu, manganu,
kobaltu z kalafonią lub olejem lnianym w temperaturze powyżej 200
oC)
- strącanie
(które polega na wytrącaniu sykatyw z ich wodnych roztworów za pomocą
mydeł sodowych lub potasowych kwasów olejowych).
Używamy
sykatyw w paście lub w płynie.
Podbarwiacze
- najczęściej używamy podbarwiaczy typu błękit miloli, laka fioletowa
i laka niebieska.
Produkcja farb graficznych:
Właściwy
wyrób farb graficznych obejmuje dwa zasadnicze etapy:
Mieszanie składników odbywa się w urządzeniach
zwanymi mieszalnikami. Rozróżniamy:
- mieszalniki
pionowe - mieszamy mieszaniny zawierające spoiwa o niewielkiej lepkości
- mieszalniki
poziome
Ucieranie
farb odbywa się w urządzeniach zwanymi ucieraczkami
lub walcówkami.
Do ucierania stosujemy najczęściej ucieraczki składające się z trzech
walców
Procesy
zachodzące podczas ucierania farb graficznych:
Podczas ucierania zachodzą następujące procesy:
- Rozdrabnianie
pigmentu lub laki polegające na rozbiciu większych grudek na pojedyncze
ziarna przy użyciu siły mechanicznej.
- Zwilżanie
cząstek barwidła - proces ten prowadzi do wytworzenia otoczki ze spoiwa
dookoła poszczególnych ziaren pigmentu i umożliwia to trwałe powiązanie
pigmentu lub laki ze spoiwem. Proces ten nazywamy inaczej dyspersją
barwidła w spoiwie.
Rozpuszczalniki organiczne w poligrafii:
Rozpuszczalniki
organiczna to związki chemiczne, które w normalnych warunkach są ciałami
ciekłymi mniej lub bardziej lotnymi mające zdolność rozpuszczania w
sobie innych substancji. Rozpuszczalniki różnią się między sobą przede
wszystkim lotnością. Do najbardziej lotnych zaliczamy: benzen,
toluen. Do
średnio lotnych: terpentyna.
Do mniej lotnych: glicerynę.
Zależnie od budowy chemicznej rozpuszczalników organicznych w poligrafii
możemy je podzielić na następujące grupy:
- węglowodory
parafinowe (benzyna, nafta)
- węglowodory
aromatyczne (benzen, toluen, ksylen)
- terpentyny
(terpentyna)
- alkohole
(metylowy, etylowy)
- etery
(eter dwuetylowy)
- estry
(octan butylowy)
- ketony
(aceton)
- chloro
pochodne (cztero chlorek węgla (tetra), trój chlorek etylenu).
Kleje introligatorskie:
Kleje
introligatorskie dzielimy na cztery grupy:
- Kleje
roślinne
- podstawowymi surowcami do wytworzenia klejów roślinnych jest skrobia.
Skrobię otrzymujemy z ryżu, ziemniaków, kukurydzy i pszenicy. W introligatorstwie
używamy klej roślinny zwany klajster introligatorski.
- Kleje
zawierające żywice syntetyczne
- kleje dyspersyjne na bazie żywic syntetycznych.
- Kleje
topliwe na bazie wosku i żywic
- stanowią kombinację trzech surowców: wosku, modyfikowanej żywicy
naturalnej lub żywicy syntetycznej, kopolimeru etylenu z octanem winylu
(najczęściej używane).
- Kleje
glutenowe
- klej kostny, klej skórny.
|