Materia�oznastwo :: Procesy introligatorskie :: Technologia sk�adu tekstu :: Strona g��wna
MATERIA�OZNASTWO

Surowce ro�linne do produkcji papieru, kartonu, tektury:

Z licznej grupy ro�linnych surowc�w w��knistych zawieraj�cych celuloz� wszystkie nadaj� si� do produkcji papieru ale tylko niekt�re maj� zastosowanie w przemy�le papierniczym. Do nich zaliczamy: w��kno lnu, konopi, bawe�ny, s�omy zbo�owej, drewna iglastego (jod�a, �wierk, sosna), drewna li�ciastego (osika, topola, buk). Wszystkie surowce ro�linne stosowane w papiernictwie s� zbudowane przede wszystkim z celulozy. Wybielone w��kna lnu i bawe�ny zawieraj� oko�o 90% celulozy. Drewno zawiera 50% celulozy. S�oma zbo�owa 30% celulozy.

Najwa�niejszymi surowcami do produkcji papieru s�:

  • surowiec w��knisty
  • �cier drzewny
  • celuloza
Surowiec w��knisty:

Otrzymujemy ze szmat lnianych, bawe�nianych i konopnych. Szmaty bawe�niane lniane i konopne zostaj� poddane nast�puj�cym procesom:

  • Wst�pna obr�bka - polega ona na odkurzeniu i usuni�ciu cz�ci metalowych, drobnych kamieni, szk�a. Proces ten odbywa si� za pomoc� trzepaka.
  • Gotowanie - ma na celu oczyszczenie szmat z t�uszczu, substancji klej�cych, odbarwianie ich, os�abienie wi�za� mi�dzy w��knami. Gotowanie odbywa si� w urz�dzeniu zwanym warnikiem.
  • Chemiczne oczyszczanie szmat
  • Rozdrabnianie szmat - dokonuje si� w holendrach. Rozr�niamy nast�puj�ce odmiany holendr�w:
    • pralne - s�u��ce do prania i p�ukania
    • sp�masowe - s�u��ce do wst�pnego rozdrabniania i dalszego p�ukania szmat
    • holendry bielarskie - do bielenia p�mas szmacianych
    • masowe- s�u��ce do ostatecznego przygotowania mas do produkcji papieru


Wyr�b �cieru drzewnego

�cier drzewny otrzymujemy w procesie mechanicznego rozw��kniania drewna zwanego inaczej �cieraniem. Do procesu �cierania s�u�y urz�dzenie zwane �cierakiem. Rozr�niamy nast�puj�ce rodzaje �cier�w drzewnych: �cier bia�y, �cier br�zowy, �cier chemiczny



Podzia� papieru ze wzgl�du na sk�ad surowcowy:
  • papiery bezdrzewne(BD)
  • papiery p�drzewny(PD)
  • papiery drzewne(D)
  • papiery mieszane(M)


Podzia� produkt�w papierniczych:

Mianem produkt�w papierniczych okre�lamy ��cznie wytwory i przetwory papiernicze. Wytwory papiernicze - s� to tworzywa w��kniste otrzymane w postaci arkuszy lub wst�gi z odpowiednio przygotowanych, uformowanych, odwodnionych, wysuszonych w��kien ro�linnych z ewentualnym dodatkiem wype�niaczy, �rodk�w zaklejaj�cych, barwnik�w oraz innych chemicznych �rodk�w pomocniczych.

W zale�no�ci od gramatury wytwory papiernicze dzielimy na:

  • papier - wytw�r o gramaturze do 250 g/m2
  • tektura - wytw�r o gramaturze powy�ej 250 g/m2
Gramatura - masa jednego metra kwadratowego wytworu papierniczego.

W przemy�le poligraficznym stosujemy nast�puj�cy podzia� wytwor�w papierniczych:

  • bibu�ki (28 g/m2)
  • papier (29-160 g/m2)
  • karton (160-315 g/m2)
  • tektura (> 315 g/m2)
opr�cz tego stosujemy okre�lenie bibu�y ( od 65- 250 g/m2) dotyczy to wytwor�w o du�ej ch�onno�ci.

Przetwory papiernicze - produkty otrzymane w wyniku poddania wytwor�w papierniczych procesowi obr�bki chemicznej (powlekanie, nasycanie) lub mechanicznej (wykrawanie, wyt�aczanie, sklejanie itp.) albo obu tym procesom ��cznie. Podzia� jest identyczny jak wytwor�w.



Klasyfikacja u�ytkowa produkt�w papierniczych:
  • Papier gazetowy jest przeznaczony do drukowania technik� typograficzn�. Produkuje si� go w odmianie drzewnej o gramaturze oko�o 50g/m2 jest nie klejony, o matowej powierzchni zawiera ok. 4-6% wype�niacza, ma barw� bia��, mo�e mie� lekkie zabarwienie o jasnym odcieniu.(nale�y do najta�szych wytwor�w papierniczych). Papier offsetowy do drukowania gazet jest produkowany w odmianie drzewnej o gramaturze ok50g/m2.Jest s�abo zaklejony, o matowej powierzchni, ma barw� bia��. Produkuje si� go w zwojach.(cena zbli�ona do p. gazetowego)
  • Papier drukowy zwyk�y, zwany r�wnie� typograficznym, jest przeznaczony do drukowania technik� typograficzn� ksi��ek, broszur, broszur druk�w akcydensowych itp. Produkuje si� go w odmianie BD, PD i D o gramaturze od 50 do 140 g/m2. Ma �rednio stopie� zaklejania i zawarto�� wype�niacza od12 do16%, barw� bia�� lub te� lekkie jasne zabarwienie. Powierzchni� mo�e mie� matow� lub satynow�. Produkuje si� go w zwojach lub w arkuszach.
  • Papier biblijny jest przeznaczony do drukowania typograficznego s�ownik�w, encyklopedii, kalendarzyk�w i innych wydawnictw wielostronicowych o wymaganej jak najmniejszej grubo�ci przy nieraz du�ej zawarto�ci wydawniczej. Wytwarzany w odmianie BD i PD o gramaturze od 25 do 40 g/m2.Jest cienki nieprze�roczysty o matowej powierzchni. Produkuje si� go w postaci arkuszy o barwie bia�ej lub kremowej.
  • Papier banknotowy, warto�ciowy i znaczkowy s� to trzy specjalne rodzaje papier�w drukowych. Papier banknotowy jest przeznaczony do drukowania banknot�w, p. warto�ciowy do obligacji, bilet�w loteryjnych, czek�w, weksli itp., znaczkowy do znaczk�w pocztowych i znaczk�w skarbowych. Produkowane w wersji BD. Do produkcji stosuje si� najlepsze jako�ciowo surowce.
  • Papier transferowy s�u�y do druku sublimacyjnego. Obraz drukowany na nim farbami sublimacyjnymi jest przenoszony na tkaniny pod wp�ywem podwy�szonej temperatury i nacisku. Najcz�ciej papier transferowy zadrukowuje si� wkl�s�odrukiem rastrowym. Papier ten produkuje si� w zwojach, w odmianie BD i PD o gramaturze od70 g/m2. Powierzchni� ma satynow�, za� barw� bia��. Jest zaklejany.
  • Papier offsetowy jest przeznaczony do drukowania technik� offsetow�. Produkuje si� go w odmianie BD i PD o gramaturze od 55 do 250 g/m2. Jest poklejony i wype�niany. Barw� ma bia��, kremow� lub ��t�, powierzchni� ma satynow�, matow� lub jednostronnie g�adk�. Produkuje si� go w arkuszach i zwojach.
  • Papier mapowy jest przeznaczony do drukowania offsetowego jedno lub wielobarwnych map. Produkuje si� go w odmianie BD o gramaturze od 80 do 225 g/m2, jako normalny lub wodo utrwalony. Powierzchni� ma matow� lub satynow�. Zawiera ok. 5% wype�niaczy i jest mocno klejony. Charakteryzuje si� minimalnym odkszta�ceniem po namoczeniu, jest tak�e nierozci�gliwy. Ma du�� wytrzyma�o�� mechaniczn� na zaginanie i rozerwanie. Produkuje si� go w arkuszach o barwie bia�ej lub kremowej. Nale�y do najdro�szych wytwor�w papierniczych.
  • Papier wkl�s�odrukowy jest przeznaczony do drukowania wkl�s�ego czasopism i innych wydawnictw jedno i wielobarwnych. Produkuje si� go w odmianie BD, PD i D o gramaturze od 60 g/m2. Zawiera 17-25% wype�niaczy, jest s�abo klejony. Powierzchni� ma satynow�, barw� bia��. Produkuje si� go w arkuszach i zwojach. Charakteryzuje si� znaczn� ch�onno�ci�. Niedopuszczalna jest w papierze wkl�s�odrukowym obecno�� twardych zanieczyszcze�, takich jak np., piasek, w�giel itp. Zanieczyszczenia te mog� spowodowa� uszkodzenia formy drukowej.
  • Papier ok�adkowy zwyk�y jest przeznaczony do wytwarzania ok�adek. Produkuje si� go w odmianie BD i PD o gramaturze od 100 g/m2. Jest zaklejany. Powierzchnia mo�e by� matowa lub satynowa, a nawet jednostronnie g�adka. Barwa papieru jest dowolna. Produkuje si� go w arkuszach i zwojach.
  • Papier kserograficzny jest przeznaczony do wykonywania odbitek na ksergarafach. Produkuje si� go w odmianie BD i PD o gramaturze od 80 do 90 g/m2. Jest to wytw�r nie klejony, o powierzchni matowej i barwie bia�ej lub innej jasnej .Wytwarza si� go w arkuszach o formacie A3 i A4 oraz w postaci zwoj�w o szeroko�ci 210, 257 i 420.
  • Papier i tektura s� to wytwory uszlachetnione mieszank� pigmentow�. Posiadaj� one gramatur� od 95 do 340 g/m2. Pod�o�e papieru produkuje si� w odmianie BD i PD. Gramatura pow�oki wynosi ok. 25 g/m2 na jedn� stron�. Wytw�r kredowany mo�e by� powlekany jedno lub dwustronnie. Produkuje si� go w postaci zwoj�w i arkuszy. Jest przeznaczony do drukowania technik� typograficzn�, offsetow� i wkl�s�odrukow�: prospekt�w reklamowych, wydawnictw bogato ilustrowanych, kart do gry, opakowa� itp. Papier i tektura kredowane charakteryzuj� si� du�� bia�o�ci� i bardzo r�wn� i g�adk� powierzchni�. Powierzchnia ta mo�e by� matowa lub z po�yskiem.
  • Papiery jednostronnie powlekane s� papierami chromowanymi lub chromopapierami. W�r�d tej grupy papier�w s� papiery o niskiej gramaturze 70-90 g/m2 przeznaczone do drukowania etykiet.
  • Tektura powlekana na karty do gry jest to wytw�r papierniczy stosowany w charakterze pod�o�a najcz�ciej dwu lub tr�jwarstwowy, powsta�y przez sklejanie papier�w, tak w sumie aby otrzyma� pod�o�e gramaturze od 280 do 310 g/m2. Na takie pod�o�e nak�ada si� dwustronn� bia�� pow�ok� o gramaturze od 12 do 15 g/m2 na ka�d� stron�. Otrzymuje si� w ten spos�b produkt o gramaturze od 304 do 340 g/m2. Tektura powlekana na karty do gry jest przeznaczona zgodnie z nazw� do produkcji kart do gry. Zadrukowuje si� j� technik� offsetow�. Jej powierzchnia jest satynowa, mo�e by� matowa lub z po�yskiem. Tektur� produkuje si� w postaci arkusz. Charakteryzuje si� ona znaczn� spr�ysto�ci� i twardo�ci�. Bywa sporadycznie stosowana r�wnie� do innych cel�w, np. do produkcji ok�adek i luksusowych opakowa� drukowanych.
  • Papier do pisania zwyk�y jest stosowany do drukowania akcydens�w,formularzy, zeszyt�w (linie i kratki) itp. Produkuje si� go w postaci arkuszy w odmianie DB, PD i D o gramaturze od 50 do 315 g/m2. Jego powierzchnia jest matowa lub satynowana. Jest mocno klejony. Produkuje si� go w barwach jasnych (mo�e by� bia�y lub barwiony na dowolny kolor jasny).
  • Papier pakowy siarczanowy jest przeznaczony do wytwarzania mocnych i trwa�ych opakowa�. Jest bardzo cz�sto zadrukowywany. Wytwarza si� go w odmianie BD o gramaturze od 30 g/m2 w postaci arkuszy o powierzchni matowej, pr��kowanej najcz�ciej jednak jednostronnie g�adkiej. Ma barw� naturaln� br�zow� lub bia��, albo jest barwiony na dowolne barwy jasne.
  • Papier pakowy siarczynowy jest przeznaczony do wytwarzania opakowa�. Produkuje si� go w odmianie BD i PD o gramaturze od 30 g/m2 w arkuszach o powierzchni jednostronnie g�adkiej i dowolnej barwie.
  • Papier pakowy celulozowo-makulaturowy jest przeznaczony do produkcji opakowa�. Wytwarza si� go w odmianie mieszanej w arkuszach o barwie szarej i powierzchni najcz�ciej jednostronnie g�adkiej, o gramaturze od 30 g/m2.
  • Papier pakowy makulaturowy jest przeznaczony do pakowania i owijania przedmiot�w nie wymagaj�cych mocnych opakowa�. Produkuje si� go w odmianie mieszanej w postaci arkuszy o barwie szarej, powierzchni matowej lub jednostronnie g�adkiej, o gramaturze od 60 do 140 g/m2.
  • Papier obwolutowy jest przeznaczony do owijania paczek, bel, bobin i zwoj�w wytwor�w papierniczych, przetwor�w papierniczych oraz do tulei papierowych dla przemys�u papierniczego. Wytwarza si� go w odmianie DB, PD i D. Papier obwolutowy produkuje si� o gramaturze od 40 do 250 g/m2, o barwie bia�ej lub dowolnej. Powierzchnia papieru obwolutowego jest jednostronnie g�adka lub matowa.
  • Papier czerpany jest to rodzaj wysoko gatunkowego luksusowego papieru wykonywanego ca�kowicie r�cznie przez czerpanie ramk� formatow�. Wytwarza si� go w odmianie BD. U�ywa si� do drukowania akt�w pa�stwowych, dokument�w urz�dowych, wydawnictw artystycznych, papeterii itp., a poza tym do pisania oraz malowania farbami wodnymi. Jest on zwykle zaklejany powierzchniowo i zaopatrzony w znak wodny. Papier czerpany produkuje si� w szerokim zakresie gramatury, o barwie naturalnej (jasnoszarej), chamois (jasnokremowej), br�zowej lub innej.
  • Preszpan introligatorski jest to rodzaj wielowarstwowej twardej tektury sformowanej z bardzo cienkich warstewek (o gram. 25 - 40 g/m2), wytwarzany w postaci zwoj�w lub arkuszy o grubo�ci 0,35 -1,5 mm i gramaturze od 180 do 3150 g/m2. Produkuje si� go w odmianie PD i D. Stosuje si� go na bardzo sztywne ok�adki do teczek aktowych, notes�w, blok�w itp. Jest sztywny, spr�ysty nie�amliwy o r�wnej i zwartej powierzchni. Jest wytworem klejonym, bardzo mocno sprasowanym, o powierzchni matowej lub specjalnie polerowanej.
  • Tektura makulaturowa jest przeznaczona do produkcji opakowa� i do cel�w introligatorskich. Produkuje si� w postaci arkuszy, ma barw� szar�. Powierzchnia mo�e by� matowa lub jednostronnie g�adka. Gramatura wynosi od 250 g/m2 wzwy�. Tektur� produkuje si� w odmianie mieszanej .
  • Tektura jednostronnie kryta, tzw. duplex jest przeznaczona do produkcji opakowa� i prac introligatorskich. Jest to wytw�r wielowarstwowy. Warstw� wierzchni� wykonuje si� w odmianie BD, a spodni� w odmianie mieszanej. Powierzchnia mo�e by� matowa, jednostronnie g�adka lub powlekana. Tektura mo�e by� barwiona na dowoln� barw�.
  • Tektura dwustronnie kryta, tzw. triplex jest przeznaczona do produkcji opakowa� i prac introligatorskich. Warstw� wierzchni� i spodni� wykonuje si� w odmianie BD, �rodkow� za� w odmianie mieszanej. Powierzchnia tektury dwustronnie krytej mo�e by� matowa, jednostronnie g�adka, mo�e by� barwiona na dowoln� barw� lub powlekana.
Przedstawione powy�ej papiery mo�na nazwa� papierami starej generacji. Obecnie produkuje si� papiery, tzw. nowej generacji, wi�kszo�� z nich jest produkowana zaledwie od kilku lat, niekt�re s� produkowane od dawna, ale dopiero niedawno zosta�y unowocze�nione. Do takich nowoczesnych papier�w, mo�na zaliczy� papier LWC, MWC, HWC, typu Chromolux, SC, tzw. "obj�to�ciowe", samoprzylepne i samo kopiuj�ce, papiery ozdobne i papiery barwione.Papier LWC (Light Weight Coated) jest to cienki papier drukowy o gramaturze od 45 do 80 g/m2, powlekany dwustronnie. Nazwa jest skr�tem angielskiego okre�lenia �powlekany pow�ok� o ma�ej gramaturze�. Pow�oki te maj� gramatur� od 5 do 12 g/m2 na jedn� stron�. Papier LWC stosuje si� do drukowania czasopism ilustrowanych, prospekt�w reklamowych itp. Nadaje si� doskonale do drukowania tekst�w i ilustracji zar�wno jednobarwnych jak i wielobarwnych.

Mo�na go zadrukowa� trzema podstawowymi technikami drukarskimi, tj. typografi�, offsetem, wkl�s�odrukiem. Jest taniej, gdy� do jego wytwarzania stosuje si� pod�o�e papierowe odmiany drzewnej. Papier ten produkuje si� g��wnie w postaci zwoj�w. Powierzchnia jest satynowana, bia�a. Wad� papieru LWC jest ma�a sztywno�� Do drukowania. papier�w LWC stosowane s� specjalne farby drukowe: neat-set dla offsetu i specjalne farby przeznaczone do drukowania wkl�s�odrukowego papier�w LWC. Wsp�cze�nie produkowane s� r�wnie� specjalne papiery LWC dla offsetu i osobno LWC dla wkl�s�odruku. Odmian� papieru LWC s� papiery ULWC (Ultra LWC). Produkowane s� one osobno z przeznaczeniem do drukowania offsetowego i wkl�s�ego. Ich gramatura jest niska i wynosi zwykle od 35 do 48 g/m2.

  • Papier MWC (Medium Weight Coated) jest to papier drukowy dwustronnie powlekany o �redniej gramaturze tak pow�oki, jaki papieru, stosowany do drukowania offsetowego. Symbol MWC s�u�y obecnie do okre�lenia dwukrotnie powlekanego papieru przeznaczonego g��wnie do drukowania offsetowego wielobarwnych ilustracji o liniaturze rastra do 60 lini/cm. Produkuje si� tak�e odmian� przeznaczon� do drukowania wkl�s�odrukiem. Oczywi�cie papier przeznaczony do drukowania offsetowego mo�na zadrukowa� typograficznie. Papier MWC ma zwykle gramatur� od 80 do170 g/m2.Charakteryzuje si� wysok� bia�o�ci� i g�adko�ci� pow�oki. Najcz�ciej jest produkowany jako papier z wysokim po�yskiem. W przypadku papier�w o pow�oce matowej nale�y do drukowania stosowa� specjalne farby.
  • Papier HWC (Heawy Weight Coated) jest to papier dwustronnie powlekany o du�ej (ci�kiej) gramaturze tak pow�oki, jak i papieru, przeznaczony g��wnie do drukowania offsetowego. Symbol HWC s�u�y obecnie do okre�lenia trzykrotnie powlekanego papieru przeznaczonego do wielobarwnego drukowania offsetowego ilustracji o liniaturze rastra od 80 linii/cm wzwy�. Papier ten produkowany w wersji bezdrzewnej o gramaturze 100-300 g/m2 , charakteryzuje si� bardzo wysok� bia�o�ci� i g�adko�ci� pow�oki. Najcz�ciej produkowany jest jako papier z wysokim po�yskiem. W przypadku papieru o pow�oce matowej nale�y stosowa� specjalne farby drukowe.
  • Papier i tektura typu Chromolux s� to wytwory papiernicze powlekane metod� specjaln�, tzw. metod� odlewu, polegaj�c� na �elatynowaniu mieszanki pigmentowo-klejowej w zetkni�ciu z polerowan� gor�c� powierzchni� cylindra chromowanego, przy czym pow�oka uzyskuje bardzo wysoki po�ysk. Nazwa pochodzi od nazwy handlowej papieru produkowanego przez niemieck� firm� �Zanders�. Papier i tektura tego typu s� nazywane r�wnie� papierem i tektur� o po�ysku lustrzanym. Papiery te produkuje kilka wyspecjalizowanych papierni. Mog� one by� wytwarzane w wielu barwach - od bia�ej do z�otej. Mog� by� r�wnie� powlekane jedno lub dwustronnie. Maj� gramatur� wi�ksz� od 60 g/m2. Na�o�ona pow�oka pomimo wysokiego po�ysku i bardzo du�ej r�wnomierno�ci ma niewielk� g�adko��. Papier i tektur� typu Chromolux zadrukowuje si� g��wnie technik� offsetow� lub typograficzn�. Papiery s� przeznaczone do drukowania wysoko jako�ciowych opakowa�, prospekt�w reklamowych, etykiet, wydawnictw artystycznych itp. S� wi�kszo�ci rodzaj�w pod�o�ami niech�onnymi lub o ograniczonej ch�onno�ci i dlatego wymagaj� przy drukowaniu specjalnych farb. Nowo�ci� w zakresie papier�w typu Chromolux s� papiery z pow�ok� metalow� g�adkie i polerowane.
  • Papiery SC s� to drzewne papiery, zaklejone w masie, mocno wype�nione podatne operacji superkalandrowania. Skr�t SC powsta� z pierwszych liter angielskiego okre�lenia czynno�ci superkalandrowania (super calandered). Papiery te, przeznaczone do zwojowego drukowania czasopism lub katalog�w technik� offsetowa lub wkl�s�� s� substytutem(zamiennikiem) papier�w LWC. S� znacznie (ok. 20%) ta�sze od nich, ich jako�� jest nieco ni�sza. W zwi�zku z tym mo�na na nich drukowa� ilustracje wielobarwne z ni�sz� liniatur� rastra ni� na papierze LWC - zalecana liniatura rastra 48-56 linii/cm (w przypadku papier�w LWC - zalecana liniatura rastra wynosi minimum 60 linii/cm). Produkowane s� 2 rodzaje papier�w SC: offsetowy i wkl�s�odrukowy r�ni� si� one bia�o�ci� i g�adko�ci�. Papiery SC produkowane s� w gramaturach 40-80 g/cm2. Maj� one wy�sz� sztywno�� ni� papier LWC.
  • Papier obj�to�ciowy (zwany r�wnie� papierem pi�rkowym lub grubym papierem drukowym). Jest to bezdrzewny lub drzewny papier o du�ej pulchno�ci (tj. o du�ej grubo�ci przy stosunkowo niewielkiej gramaturze. Papier ten znajduje zastosowanie przy drukowaniu ksi��ek, szczeg�lnie tam gdzie przy ma�ej liczbie stronnic chcemy, aby ksi��ka prezentowa�a si� poka�nie. Jest to najcz�ciej papier zaklejony powierzchniowo i przeznaczony do zadrukowania technik� offsetow�. Charakteryzuje go wska�nik pulchno�ci zwany r�wnie� velumenem lub bukly; jest to stosunek grubo�ci wyra�onej um do gramatury w g/m2. Do drukowania ksi��ek najcz�ciej stosuje si� papier o wska�niku pulchno�ci 1,5; 1,75; 2,0 i 2,2 (normalnie stosowany papier drukowy ma wska�nik pulchno�ci 1,1-1,2). Produkowane s� r�wnie� papier obj�to�ciowe gazetowe kserograficzne, przeznaczone do drukowania czasopism.
  • Papier samoprzylepny przeznaczony do produkcji etykiet samoprzylepnych. Jest to papier odmiany bezdrzewnej powleczony klejem samoprzylepnym i zabezpieczony przek�adk� antyadhezyjn�, kt�r� stanowi g��wnie papier silikonowy. Papiery samoprzylepne produkowane s� w arkuszach i zwojach. Najcz�ciej stosuje si� gramatury od 60 - 85 g/m2. Papier mo�e mie� powierzchni� matow�, b�yszcz�c�, powlekan� lub niepowlekan� oraz pokryt� foli� aluminiow� barwion� na kolor z�oty lub niebarwion� srebrzyst� itp. Produkowane s� papiery samoprzylepne o powierzchni barwnej. W zale�no�ci od przeznaczenia i stosowania, papiery te zaopatrzone s� w kleje o r�nych w�a�ciwo�ciach. Papiery samoprzylepne najcz�ciej zadrukowuje si� technik� offsetow� lub sitodrukow�. W przypadku drukowania papier�w powlekanych z pow�ok� matow� lub z pokryciem folii aluminiowej nale�y stosowa� specjalne farby drukowe. Papier samoprzylepny jest produkowany te� w kszta�tach etykiet (tj. wykrojony) w arkuszach, z warstw� CF umo�liwiaj�c samo kopiowanie, jako papier bezpy�owy do drukarek laserowych itp.
  • Papier samokopiuj�cy jest papierem z warstwami funkcjonalnymi umo�liwiaj�cymi proces chemicznego kopiowania. Papier pod�o�ony jest papierem zaklejonym w masie o wysokiej bia�o�ci (lub barwiony) i wysokiej wytrzyma�o�ci mechanicznej, najcz�ciej o gramaturze 40-60 g/m2. Gramatury pow�ok zamykaj� si� zwykle w przedziale5-8 g/m2. Papier samokopiuj�cy wyst�puje najcz�ciej w zestawach wieloarkuszowych (od 3 od 8 a nawet wi�cej arkuszy). Wsp�pracuj�cy ze sob� zestaw papier�w samokopiuj�cych sk�ada si� najcz�ciej z papier�w pokrytych warstw�, w kt�rej znajduje si� barwnik w postaci mikrokapsu�ek reaguj�cych chemicznie pod naciskiem. Umo�liwia to przeniesienie znak�w na nast�pn� stron�. Zestaw musi si� sk�ada� si� z papier�w maj�cych nast�puj�ce warstwy: CB - orygina�, sp�d powlekany warstw� mikrokapsu�ek umo�liwiaj�cych przeniesienie barwnika na nast�pn� stron�; CFB - kopia, wierzch powlekany substancj� przyjmuj�c� barwnik , sp�d powlekany warstw� mikrokapsu�ek - wielokrotno�� kopii uzyskuje si� przy stosowaniu okre�lonej liczby arkuszy papieru z pow�ok� CFB; CF - ostatnia strona, wierzch powlekany substancj� przyjmuj�c� barwnik, sp�d bez pow�oki mikrokapsu�ek. Jest to tzw. zestaw wieloarkuszowy.
Papiery ozdobne s� to papiery, a w zasadzie g��wnie kartony, o powierzchni fakturowanej. S� one przeznaczone do drukowania typograficznego i offsetowego bilet�w wizytowych, zaprosze� itp. Papiery ozdobne mog� mie� powierzchni� imituj�c� faktur� p��tna, skorupki jajka b�d� inn� liniow�. Papiery te w procesie wyka�czania poddawane s� procesowi moletowania (wyt�aczania) powierzchni. Papiery barwione s� to papiery, kt�rym nadano barw� w trakcie ich produkcji lub wyka�czania. Stosuje si� rzadziej ni� papiery bia�e, przewa�nie do wykonywania akcydens�w manipulacyjnych lub informacyjnych (np. druk�w reklamowych). Przeznaczone s� do zadrukowania technik� offsetow�. Produkowane s� r�wnie� barwne papiery kserograficzne.



 
 
SZEREG A SZEREG B SZEREG C
SYMBOL

FORMATU

WYMIARY ARK.

W MM

SYMBOL

FORMATU

WYMIARY ARK.

W MM

SYMBOL

FORMATU

WYMIARY ARK.

W MM

4A0 1682 x 2378 -   -  
2A0  1189 x 1682 -   -  
A0 841 x 1189 B0 1000 x 1414 C0 917 x 1297
A1 594 x 841 B1 707 x 1000 C1 648 x 917
A2 420 x 594 B2 500 x 707 C2 458 x 648
A3 297 x 420 B3 353 x 500 C3 324 x 458
A4 210 x 297 B4 250 x 353 C4 229 x 324
A5 148 x 210 B5 176 x 250 C5 162 x 229
A6 105 x 148 B6 125 x 176 C6 114 x 162
A7 74 x 105 B7 88 x 125 C7 81 x 114
A8 52 x 74 B8 62 x 88 C8 57 x 81
A9 37 x 52 B9 44 x 62 C9 40 x 57
A10 26 x 37 B10 31 x 44 C10 28 x 40
FORMATY 4A0 I 2AO STOSUJE SI� RZADKO



Dodatki masowe i pomocnicze �rodki chemiczne:

Obok produkt�w w��kienniczych stosuje si� do wytwarzania papieru dodatki masowe:

Siarczan glinowy - jest najcz�ciej stosowanym dodatkiem. Ma za zadanie wp�ywa� na przebieg zachodz�cych proces�w technologicznych oraz jest �rodkiem koaguluj�cym kleje papiernicze

Kleje papiernicze - zaklejanie papieru ma na celu ograniczenie nasi�kliwo�ci i zwi�kszenie odporno�ci papieru na przenikanie cieczy. Wprowadzenie klej�w do mas papierniczych powoduje wzrost prze�roczysto�ci papieru i zwi�ksza g�adko�� jego powierzchni. Obecnie stosujemy dwie metody zaklejania papieru:

  • zaklejanie powierzchniowe - polegaj�ce na na�o�eniu warstwy kleju na powierzchni� uformowanej wst�gi papieru
  • zaklejanie w masie - polega na wymieszaniu masy papierniczej z odpowiednio przygotowanym klejem. Rozr�niamy wytwory papiernicze: ca�kowicie zaklejone s� to papiery do pisania rysunkowego, offsetowe, reszpang. cz�ciowo zaklejone- papier wkl�s�odrukowy, r�nego rodzaju kartony, papiery pakowe nie zaklejone - bibu�ki, papier toaletowy, papiery gazetowe Rodzaje klei stosowanych do wyrobu papieru: ro�linne(klej �ywiczny, skrobia, zwierz�ce(klej kostny, sk�rny) mineralne(szk�o wodne, wosk, parafina) syntetyczne(�ywice, syntetyczne, silikony).
Wype�niacze - s� to bia�e pigmenty wprowadzane do wytwor�w papierniczych. Do najcz�ciej stosowanych wype�niaczy zaliczamy: talk, gips, dwutlenek tytanu i inne silenie rozdrobnione zwi�zki mineralne charakteryzuj�ce si� bia�� barw�. Wype�niacz maj� za zadanie nadanie papieru dobrej bia�o�ci nieprzezroczysto�ci, mi�kko�ci oraz stabilno�ci wymiarowej. Pod wzgl�dem zawarto�ci wype�niaczy papiery mo�na podzieli� na: papiery niewype�nione, papiery ma�o wype�nione o ma�ej zawarto�ci popio�u ( do 5%), papiery �rednio wype�nione o �redniej zawarto�ci popio�u( od 5% do 15%), papiery mocno wype�nione ( ponad 15% nie wi�cej ni� 30% )

Barwniki i pigmenty - s�u�� do barwienia papieru. Barwienie papieru mo�e si� odbywa� w masie lub powierzchniowo.

  • barwienie w masie polega na wprowadzeniu do masy papierniczej wodnego roztworu barwnika lub zawiesiny drobnego pigmentu.
  • barwienie powierzchniowe polega na nanoszeniu na powierzchni� papieru warstwy rozpuszczonego barwnika. Wykonujemy to przez zanurzenie lub przez nak�adanie za pomoc� specjalnych wzorzystych walc�w.
Barwnikami s� te� rozja�niacze optyczne. Maj� one na celu usuni�ci ��tawego odcienia papieru.

Pomocnicze �rodki chemiczne maj� za zadanie usprawnia� wytwarzanie papieru lub wp�yn�� na w�a�ciwo�ci wytwor�w papierniczych. Do tych �rodk�w zaliczamy �rodki przeciwpienne, powierzchniowo czynne, wi���ce, wodo utrwalaj�ce.



Wytwarzanie papieru:

Do wytwarzania wytwor�w papierniczych s�u�� maszyny papiernicze. Rozr�niamy maszyny papiernicze z sitem p�askim lub sitem cylindrycznym. Maszyny papiernicze z sitem cylindrycznym stosujemy wy��cznie do produkcji papier�w warto�ciowych - banknot�w. Sito - jest to metalowa tkanina okr�na poruszaj�ca si� w spos�b ci�g�y mi�dzy dwoma walcami. Podczas wytwarzania wytwor�w papierniczych zachodz� nast�puj�ce procesy: Formowanie wst�gi papierniczej Prasowanie Suszenie Ch�odzenie G�adzenie Nawijanie zwoj�w

Egu ter - s�u�y do otrzymywania znaku wodnego na papierze.



Uszlachetnianie papieru:

Papier uszlachetniamy w celu poprawienia jego w�a�ciwo�ci u�ytkowych. Do najwa�niejszych proces�w uszlachetniania nale�y zaklejanie i powlekanie. Zaklejanie powierzchniowe polega na nak�adaniu odpowiedniej mieszanki na powierzchni� wst�gi papierniczej.

Powlekanie papieru - polega na naniesieniu na powierzchni� wst�gi papierniczej pigmentowo klejowej. Jako pigmentu u�ywamy przewa�nie i biel satynow� a jako kleju skrobi�, �elatyn� i polialkohol winylu. Papiery powleka� mo�emy jednostronnie i dwustronnie. Do powlekania stosujemy nast�puj�ce procesy technologiczne: za pomoc� zespo�u wa�kowego, za pomoc� zespo�u wielowa�kowego, za pomoc� zespo�u szczotkowego lub ze szczotk� powietrzn�.

Wyko�czenie papieru:

Stanowi ostatni etap wytwarzania wytwor�w papierniczych. Do operacji wyko�czeniowych zaliczamy:

  • G�adzenie - wykonuje si� w celu zmniejszenia szorstko�ci papieru.
  • Kalandrowanie - ma na celu nadanie wst�dze papieru lub arkuszom tektury wi�kszej g�adko�ci zawarto�ci i po�ysku oraz wyr�wnanie grubo�ci wst�gi lub arkusza na ca�ej szeroko�ci.
  • Wzd�u�ne krojenie wst�gi - jest to proces podzia�u zwoju papieru otrzymanego bezpo�rednio z maszyny papierniczej na zwoje o mniejszej szeroko�ci wst�gi. W zale�no�ci od wymiaru wst�gi rozr�niamy: zwoje, zwoiki i bobiny.
  • Krojenie wst�gi na arkusze
  • Sortowanie
  • Pakowanie


Ze wzgl�du na wygl�d struktury powierzchni papieru rozr�nimy papiery matowe jednostronnie g�adkie, satynowe g�adzone specjalnie (t�oczone, karbowane, pr��kowane).



Farby graficzne:

Farba graficzna to uk�ad dyspersyjny pigment�w lak�w wype�niaczy w spoiwie lub roztw�r barwnik�w w spoiwie. Farba graficzna s�u�y nam do wykonywania na pod�o�u zadrukowanym barwnej plamy o okre�lonych kszta�tach. W Polsce przyj�to nast�puj�cy podzia� farb: Podzia� ze wzgl�du na technik� zadrukowywania: farby typograficzne, farby offsetowe, farby wkl�s�odrukowe, farby fleksograficzn�, farby sitodrukowe(sitowe), farby inne Podzia� ze wzgl�du na form� zadrukowanego pod�o�a: farby arkuszowe, farby zwojowe. Podzia� farb ze wzgl�du na typ maszyn: farby dla maszyn arkuszowych, farby dla maszyn rotacyjnych (zwojowych) Podzia� ze wzgl�du na zadrukowane pod�o�e: farby dla wytwor�w papierniczych, farby dla tworzyw sztucznych, farby dla blach i folii metalicznych, farby dla szk�a i inne (drewna).

Podzia� ze wzgl�du na posta� farby:

  • farby ciek�e
  • farby p�ciek�e
  • farby maziste
Podstawowymi sk�adnikami farby s� pigmenty i �rodki wi���ce zwane inaczej spoiwami.

Pigmenty s� to substancje barwne, kt�re nadaj� barw� odbitce. Pigmenty maj� budow� krystaliczn� i s� cenniejsze im drobniejsze maj� ziarno. Do produkcji farb w miejsce pigment�w lub obok nich stosujemy barwid�a zwane lakami.

Spoiwa czyli �rodki wi���ce maj� za zadanie utrwali� pigmenty lub laki na pod�o�u. Opr�cz barwide� i spoiw farby graficzne mog� zawiera� substancje pomocnicze. Do substancji pomocniczych zaliczamy: sykatywy - przyspieszaj� schni�cie farb, obci��aliniki - poprawiaj� kolor farby, polepszaj� w�a�ciwo�ci drukowe i obni�aj� koszty produkcji podbarwiacze - maj� za zadanie usuwa� niekorzystny odcie� farby.



Barwid�a i ich podzia�:
  • Pigmenty organiczne (azowe nitrowe nitrozowe ftalocyjaninowe)
  • Pigmenty nieorganiczne (ziemne, syntetyczne)
  • Barwniki (zasadowe, kwasowe, zaprawowo - kwasowe, zaprawowe, t�uszczowe)
  • Laki (nietrwa�e, trwa�, sole wapnia, sole baru)
Barwid�a czyli substancje barwne nadaj�ce barw� otoczeniu r�ni� si� mi�dzy sob� zdolno�ci� rozpuszczania si� w r�nych rozpuszczalnikach. Barwid�a rozpuszczalne w wodzie i innych rozpuszczalnikach nazywamy barwnikami. Barwid�a nie rozpuszczalne w wodzie i innych rozpuszczalnikach nazywamy pigmentami. Barwid�a nie rozpuszczalne w wodzie ale rozpuszczalne w rozpuszczalnikach otrzymane na drodze syntezy chemicznej z barwnik�w nazywamy lakami. W zale�no�ci od cieczy w jakiej si� rozpuszczaj� barwniki dzielimy na: wodne, spirytusowe i t�uszczowe.

Barwniki w zale�no�ci od budowy chemicznej i sposobu otrzymania dzielimy na:

  • zasadowe
  • kwasowe
  • zasadowo - kwasowe
  • zaprawowe
  • t�uszczowe


Pigmenty:

Pigmenty nieorganiczne ciemne nazywamy inaczej kopalnymi i s� to najcz�ciej tlenki lub sole �elaza, o�owiu, cynku i chromu. Zaliczamy do nich:

  • umbra - barwa ciemno br�zowa lub brunatno-szara
  • ochry - barwa ��ta lub czerwona (domieszka tlenku �elaza)
  • ziemia siennajska - barwa ��ta
  • ultramaryna naturalna - barwa b��kitna
Pigmenty nieorganiczne (syntetyczne) otrzymujemy je na drodze syntezy chemicznej przez str�canie osad�w. Dzielimy je na:
  • czarne pigmenty nieorganiczne (czer� kostna, czarny tlenek �elaza, sadza - gazowa, lampowa, p�omieniowa, acetylenowa)
  • bia�e pigmenty nieorganiczne (biel cynkowa, biel tytanowa, bile o�owiowa)
  • kolorowe pigmenty nieorganiczne (b��kit �elazowy, b��kit ultramarynowy, ��cie� chromowy, oran� chromowy, ��cie� cynkowy, zielenie mineralne, pigmenty metaliczny (z�ote, srebrne)


Pigmenty organiczne naturalne wyst�puj� w organizmach �ywych ro�lin i zwierz�t.

Pigmenty organiczne sztuczne otrzymujemy na drodze syntezy chemicznej.



Laki:

Laki otrzymujemy z barwnik�w rozpuszczalnych w wodzie przez ich przemian� w produkty nierozpuszczalne.
Zaliczamy do nich laki barwnik�w zasadowych, kwasowych, zasadowo - kwasowych.



�rodki wi���ce:

W zale�no�ci od sk�adu surowcowego �rodki wi���ce mo�na podzieli� na:

  • Olejowe - inaczej nazywamy r�wnie� pokostami naturalnymi. Do �rodk�w wi���cych olejowych zaliczamy oleje ro�linne. Oleje ro�linne dzielimy na trzy zasadnicze grupy:
    • oleje schn�ce (olej lniany, drzewny)
    • oleje p�schn�ce (olej sojowy, makowy)
    • nie schn�ce (olej rycynowy, oliwkowy)
  • Olejowo - �ywiczne - nazywamy r�wnie� pokostami sztucznymi i otrzymujemy je z �ywic syntetycznych lub naturalnych. W produkcji farb graficznych zastosowanie maj� nast�puj�ce pokosty:
    • kalafoniowy asfaltowy
    • pokost z �ywic fenolowo - aldehydowych
    • pokost z �ywic alkidowych
    • pokost z �ywic maleinowych
    • kumarynowy
  • Benzenowo - �ywiczne
  • Spirytusowe
  • Wodne
  • Chlorokouczukowe Celulozowe.
Zdolno�� schni�cia - rozumiemy to jako zjawisko pokrywania si� cienkiej warstwy oleju w kr�tkim czasie elastyczn�, rozci�gliw� i trwa�� b�on�.



Substancje pomocnicze:

Obci��alniki:

  • biel barowa:
    • naturalna o zawarto�ci minimum 95% siarczanu barowego;
    • sztuczna o zawarto�ci minimum 98% siarczanu barowego);
  • biel prze�roczysta;
  • biel do dopraw
  • kreda str�cona.
Sykatywy - zwane r�wnie� suszkami dodaje si� je do pokost�w naturalnych w celu przyspieszenia schni�cia. Sykatywy otrzymujemy dwoma metodami:
  • stapianie (kt�re polega na ogrzaniu tlenk�w lub wodorotlenk�w o�owiu, manganu, kobaltu z kalafoni� lub olejem lnianym w temperaturze powy�ej 200 oC)
  • str�canie (kt�re polega na wytr�caniu sykatyw z ich wodnych roztwor�w za pomoc� myde� sodowych lub potasowych kwas�w olejowych).
U�ywamy sykatyw w pa�cie lub w p�ynie.

Podbarwiacze - najcz�ciej u�ywamy podbarwiaczy typu b��kit miloli, laka fioletowa i laka niebieska.



Produkcja farb graficznych:

W�a�ciwy wyr�b farb graficznych obejmuje dwa zasadnicze etapy:
Mieszanie sk�adnik�w odbywa si� w urz�dzeniach zwanymi mieszalnikami. Rozr�niamy:

  • mieszalniki pionowe - mieszamy mieszaniny zawieraj�ce spoiwa o niewielkiej lepko�ci
  • mieszalniki poziome
Ucieranie farb odbywa si� w urz�dzeniach zwanymi ucieraczkami lub walc�wkami. Do ucierania stosujemy najcz�ciej ucieraczki sk�adaj�ce si� z trzech walc�w

Procesy zachodz�ce podczas ucierania farb graficznych:
Podczas ucierania zachodz� nast�puj�ce procesy:

  • Rozdrabnianie pigmentu lub laki polegaj�ce na rozbiciu wi�kszych grudek na pojedyncze ziarna przy u�yciu si�y mechanicznej.
  • Zwil�anie cz�stek barwid�a - proces ten prowadzi do wytworzenia otoczki ze spoiwa dooko�a poszczeg�lnych ziaren pigmentu i umo�liwia to trwa�e powi�zanie pigmentu lub laki ze spoiwem. Proces ten nazywamy inaczej dyspersj� barwid�a w spoiwie.


Rozpuszczalniki organiczne w poligrafii:

Rozpuszczalniki organiczna to zwi�zki chemiczne, kt�re w normalnych warunkach s� cia�ami ciek�ymi mniej lub bardziej lotnymi maj�ce zdolno�� rozpuszczania w sobie innych substancji. Rozpuszczalniki r�ni� si� mi�dzy sob� przede wszystkim lotno�ci�. Do najbardziej lotnych zaliczamy: benzen, toluen. Do �rednio lotnych: terpentyna. Do mniej lotnych: gliceryn�. Zale�nie od budowy chemicznej rozpuszczalnik�w organicznych w poligrafii mo�emy je podzieli� na nast�puj�ce grupy:

  • w�glowodory parafinowe (benzyna, nafta)
  • w�glowodory aromatyczne (benzen, toluen, ksylen)
  • terpentyny (terpentyna)
  • alkohole (metylowy, etylowy)
  • etery (eter dwuetylowy)
  • estry (octan butylowy)
  • ketony (aceton)
  • chloro pochodne (cztero chlorek w�gla (tetra), tr�j chlorek etylenu).


Kleje introligatorskie:

Kleje introligatorskie dzielimy na cztery grupy:

  • Kleje ro�linne - podstawowymi surowcami do wytworzenia klej�w ro�linnych jest skrobia. Skrobi� otrzymujemy z ry�u, ziemniak�w, kukurydzy i pszenicy. W introligatorstwie u�ywamy klej ro�linny zwany klajster introligatorski.
  • Kleje zawieraj�ce �ywice syntetyczne - kleje dyspersyjne na bazie �ywic syntetycznych.
  • Kleje topliwe na bazie wosku i �ywic - stanowi� kombinacj� trzech surowc�w: wosku, modyfikowanej �ywicy naturalnej lub �ywicy syntetycznej, kopolimeru etylenu z octanem winylu (najcz�ciej u�ywane).
  • Kleje glutenowe - klej kostny, klej sk�rny.
Materia�oznastwo :: Procesy introligatorskie :: Technologia sk�adu tekstu :: Strona g��wna